torsdag 21. april 2016

Kulturstipend til nytte del 2

Erik Wik Haug in action på scenen et eller annet sted i verden.
En av flere talenter som mottok støtte fra Odda kommunes kulturstipend 2015. 
Odda kommune deler ut kulturstipend til unge kunstnere hvert år. Blant de som fikk støtte i 2015 finner vi gitaristen Eirik Wik Haug. Han er til daglig aktiv med bandet Tiebreaker.

Odda kultur gjorde et lite intervju med Eirik for å høre litt hvordan året har vært og hvordan støtte fra Odda kommune kan hjelpe unge talenter videre:

OK: Gratulerer med stipend Eirik. Fortell litt om hva stipendiet er blitt brukt til? 
Eirik: For midlene jeg mottok kjøpte jeg utstyr til å sette opp et mobilt hjemmestudio: lydkort, mikrofoner og programvare. Dette utstyret spilte en avgjørende rolle i låtskrivingsarbeidet mitt høsten 2015.

OK: Hva slags aktiviteter har du vært involvert i siste år?
Eirik: I Tiebreaker, bandet jeg spiller i, brukte vi store deler av høsten til å skrive og spille inn vårt andre studioalbum. I prosessen sammen med produsent (Bjarte Lund Rolland fra Kvelertak) spilte vi inn demo-opptak fra øvingsrommet med det nye hjemmestudioet og sendte over for tilbakemeldinger. Vi skrev om låter og vokallinjer på denne måten helt til vi var fornøyd med låtene. Til slutt stod vi igjen med 11 ferdige sanger på demo, som til slutt ble et ferdig innspilt album som skal gis ut i høst.

OK: Hva gjør du videre?
Eirik: Nå vil jeg fortsette å bruke utstyret til å jobbe med andre prosjekter i tillegg til Tiebreaker. Stipendet gav meg mulighet til å starte med studioarbeid, og jeg har allerede planer om å investere ytterligere for å lære mer og for å kunne gjøre bedre opptak og lyddesign. 

OK: Hvordan er det å drive med musikk som yrke i 2016? 
Eirik: Å drive med musikk i 2016 er på mange måter lettere enn noen gang. Samtidig er det også uendelig mange flere å konkurrere med enn før. Derfor er det viktig å kunne lære seg så mye om musikkproduksjon og musikkbransjen for å kunne konkurrere. Dette har Odda Kommune i mitt tilfelle bidratt til. 

OK: Hvor mage konserter blir det i løpet av et år?
Eirik: Siden høsten 2015 har jeg spilt over 50 konserter, og når albumet slippes skal jeg spille enda flere. Jeg kommer til å involvere meg i flere og flere musikalske prosjekter, og er alltid åpen for samarbeid. Jeg ønsker også å lære bort det lille jeg har lært så langt til andre som ønsker å drive med musikk.

OK: Takk for at du står på og skaper mer musikk Eirik!
Eirik: Tusen takk for stipendet!

Her finner dere linker til prosjekter Eirik har gjort tidligere:
Tiebreaker: https://open.spotify.com/album/0CkghkWJxpP8IOC822Jkc4

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar