torsdag 21. juli 2016

Kulturstipend til nytte del 3

Espen Moe fikk kulturstipend til sangtimer fra Odda kommune i 2015. 
Espen Moe var en av flere unge Oddamusikere som fikk økonomisk støtte fra kulturstipendet i kommunen 2015. Vi har tatt kontakt med de unge talentene for å høre litt hvordan det siste året har gått, og hvordan kulturstipendiet har vært til hjelp for dem.



Odda kultur: Gratulerer med stipend. Nå er det nesten gått et år Espen. Hva skjedde?

Espen Moe: Eg søkte stipend for å ta sangtimar i Bergen. Då eg fikk stipendet, blei eg satt opp på venteliste på Sangsenteret i Bergen og var så heldig å bli kontakta av Olav Inge Hjelen Stige.

Odda kultur: Hvordan ble disse sangtimene for deg?

Espen: Hos Olav Inge fikk eg 10 sangtimar for pengane der eg fokuserte på musikalar. I løpet av disse timene lærte eg mye om oppvarming, pusteteknikk, stemmekontroll og å legge vekt på følelsane mine når eg synger. Eg lærte 2 sangar av Les Miserable (Stars og Bring Him Home), All in love is fair av Stevie Wonder og et par andre lålter. Samtidig fortalte Olav Inge meg mykje om låtene som gjorde at eg fikk eit heilt anna forhold til sangane.

Odda kultur: Vil du anbefale andre å ta sangtimer?

Espen: Ja - eg vil absolutt anbefale til alle som tenker på sangtimer; gå til Olav Inge i Bergen, uansett sjanger. Han er enormt flink.

Odda kultur: Hva har denne muligheten betydd for deg?

Espen: Takket være dette stipendet fikk eg denne muligheten og eg takker for det. Samtidig er musikkmiljøet i Odda utrolig bra, som gjør at eg har fleire venner og bekjente i dette miljøet.

Odda kultur: Samarbeider du med noen av de lokale musikerne?

Espen: Ja - for eksempel med Kristoffer Hylland Skogheim, som også mottok stipendet i fjor. Han har laga seg eit lite studio der eg har vært å spilt inn eit par låter. Foreløbig ligg den eine ute på Soundcloud, og kanskje det kjem fleire i framtida. ;)

Avsluttning

Det håper vi det blir. Mange nye sanger. Både egne versjoner av kjente sanger og selvsagt - egne sanger. Her kan dere høre hvordan samarbeidet til Espen og Kristoffer høres ut.

Det er sangen Amanda fra repertoaret til bandet Vamp som er blitt bearbeidet og innspilt.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar