torsdag 21. juli 2016

Kulturstipend til nytte del 4

Låtskriveren Siri Elton hadde releasekonsert av egne sanger, og fikk medelever til å spille på fremføringen.
Siri Elton fikk kulturstipend høsten 2015. Denne kreative jenta har kommet godt igang med å utvikle egne sanger og stemme. I tillegg til å synge spiller hun både gitar og piano. Med støtte fra odda kommune kunne hun anskaffe seg en Mac. Vi fikk oss en prat med Siri for å høre litt om hvordan kulturstipendiet har vært med på å hjelpe henne videre det siste året:  

Odda kultur: Hvordan ser du på deg selv som kunstner?


Siri: Det er alltid vanskelig å ta en beslutning om å bli artist/kunstner. Det er et veldig usikkert yrke, og for veldig mange bare en drøm. Da er det utrolig godt å ha en kommune i ryggen som gir deg støtte nær du velger å satse som artist.
Odda kultur: hvordan opplvede du å få støtte fra oda kommune?
Siri: Det var en stor oppmuntring å få 10 000 kr i kulturstipend fra Odda Kommune. Pengene gjorde det selvfølgelig lettere for meg, ettersom jeg kunne kjøpe meg en Mac. Den blir nå brukt på musikkskolen og mine egne innspillinger. Men det aller viktigste var faktisk den oppmuntringen denne støtten ga. For meg var det en klapp på skulderen som gjorde det lettere å fortsette i den retningen jeg har valgt. Jeg er veldig takknemlig for et positivt bidrag.


Odda kultur: Hvor i landet har du vært det siste året, og hva har du gjort kunstnerisk der?


Siri: Jeg flyttet til Haugesund høsten 2015 for å gå på musikklinja der. Jeg har lært utrolig mye allerede og gleder meg til to nye år. Jeg har også valgt låtskriving som valgfag, spilt inn både coverlåter og egne låter, utviklet meg selv som artist og blitt mye tryggere på meg selv og veien jeg har valgt.


Odda kultur: Hvordan skaper du egne sanger? Kommer først melodi? Så akkorder? Eller tekstideer og fragmenter?


Siri: Jeg synger alltid teksten jeg lager, og finner akkorder som passer etterpå. Jeg vil at sangene mine skal komme så naturlig som mulig for meg, og ikke være avhengig av ferdige "mønster". Jeg har lyst til å prøve å finne min egen stil, og kanskje litt utradisjonelle akkordsammensetninger. Men det krever også at jeg utvikler meg som pianist og gitarist, noe jeg jobber med hver dag.


Odda kultur: Hvordan samarbeider du med andre? Musikere? Produsenter? Lærere? Mentorer?

Siri: Jeg prøver å få inn så mange samarbeid som mulig, blant annet er sangen min City Lights laget i samarbeid med Herman Eide. Jeg har også samarbeidet mye med Kristoffer Hylland.
Når det gjelder lærere får vi mye hjelp på skolen, noe jeg prøver å ta til meg så mye jeg kan fra.

Avslutningsvis
Det er veldig kjekt å høre at kulturmidler på denne måten bidrar til at unge talenter får utviklet seg videre. Og ikke minst er det spennende at våre unge Oddinger samarbeider musikalsk. Her kan dere høre resultatet av samarbeidet mellom Herman Eide og Siri Elton. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar