mandag 1. august 2016

Kulturstipend til nytte del 5

Trolltunga er malt av Vilde Helen Takla i mai 2016. Les mer om kulturtalentet fra Odda. 
Høsten 2015 fikk fem unge talentfulle Oddinger kulturstipend fra kommune. Nå er det gått en stund og vi ville høre med de forskjellige hvordan de nå jobber, hva midlene førte til og hva de tenker om kreativitene videre i livet.


Vilde Helene Takla var en av mottakerne av kulturstipend i 2015. Hun har siden 2012 bodd i Bergen. Her utvikler hun seg på flere områder. Vi fikk oss en prat med henne.

Odda kultur: Hva skjedde etter at du fikk stipendet i 2015 Vilde?

Vilde: Etter at jeg fikk utlevert kulturstipendet har jeg fått investert i nye malerpensler som svinebyster, mårhår, syntetiske buster og maling. Jeg maler mye med akryl og akvarell, men foretrekker mest oljemaling av typen Daler Rowney, Rembrandt og min favoritt: Old Holland.


Odda kultur: Hva er det ved oljemaling du liker så godt?


Vilde: Dette er oljemaling av høyeste kvalitet, som jeg merker godt når jeg maler. Jeg har handlet inn en rekke canvaser i både lin og bomull, og i alt fra 20x20 cm til 120x160. Canvaser kan bli svært dyrt, spesielt hvis man kjøper dem med litt størrelse i. Jeg har også investert i nye sakser, nåler og tekstiler da jeg også syr en del.



Odda kultur: Hva med teknologi og film? Jeg vet du jobber en del med det.


Vilde: Jeg kjøpte meg nytt kamerastativ som jeg bruker mye til film og foto, da dette går hånd i hånd med kunsten. Stativet vil hjelpe meg med å kunne fotografere og filme speedpaintingvideoer/amatørfilmer.


Odda kultur: Hva med kursing og kompetanseheving?


Vilde: Jeg hadde også planer om å gå på kurs våren som var, men valgte å utsette det til høsten. Målet med kurset er å lære mer om naturalistisk kunst, der jeg vil fokusere mest på natur og mennesker.


Så jeg skjønner at kulturstipendet har betydd en god del for deg :-)


Ja - kulturstipendet har hjulpet utrolig masse, spesielt nå som jeg er student og jeg må prioritere mye skole og andre utgifter.



Odda kultur: Hva tenker om veien videre Vilde?

Vilde: Jeg har bodd i Bergen siden 2012, og har blitt godt kjent med byen. Fra tidligere er jeg utdannet kjole og draktsyer, og skal fra høsten av ta realfag. Likevel har Bergen et yrende kulturliv med mye kunst, og på sikt ønsker jeg å gå videre med det også.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar